Sådan undgår du kommunikationsfejl Kommentarer lukket til Sådan undgår du kommunikationsfejl 1677

Sådan undgår du kommunikationsfejl Kommentarer lukket til Sådan undgår du kommunikationsfejl 1678

Sjuskefejl er en af de klassiske eksempler på dårlig kommunikation, som får afsenderen til at virke sløset og uprofessionel. Andre kommunikationsfejl kan have større konsekvenser for både virksomhedens og dine egn troværdighed. Mange af disse kommunikationsfejl kan undgås, hvilket er noget, du kan læse nærmere om herunder.

De største kommunikationsfejl

Manglende redigering af skriftligt materiale
Stavning, grammatik og tonen i det skriftlige materiale er meget vigtigt, og du bør altid tjekke det igennem inden, du sender det videre. Du kan ikke altid stole på stavekontrollen, så derfor bør du i stedet bruge en ordbog, hvis der er ord, du er i tvivl om. Til tider kan det være svært at se fejlene i sit eget arbejdet, da man efter noget tid kan stirre sig blind på det, derfor kan du vælge at lade en kollega læse det igennem, hvis det er nogle meget vigtige dokumenter, der skal ses igennem før, de sendes videre i systemet. Du kan også prøve at læse nogle sætninger højt, fordi så kan du høre, om det er den rette tone, eller om det lyder negativt, der hvor det skal være positivt.

Undgå svære samtaler
For mange ledere eller medarbejdere så kan det være svært at tage del i samtaler, hvor man får negativ feedback. Man bør ikke undgå disse samtaler, da det kan give et dårligt udtryk og rygte, i stedet bør man trække vejret dybt og se vedkommende lige i øjnene, da det kan være konstruktivkritik, der blot er forskruet eller sagt på en meget negativ måde.

Undgå misforståelser og forbedre kommunikationen

Hvis du har problemer med kommunikationsfejl på din virksomhed eller mellem andre organisationer, så kan det være en god idé at optimere ekstranettet, så den eksterne kontakt bliver bedre. Et ekstranet kan frigive både tid og ressourcer, da der gives adgang til relevante dokumenter. Det vil sige, at du med et ekstranet kan effektivisere samarbejdet med eksterne partnere og kunder.

Previous ArticleNext Article