Virksomhedsledelse anno 2018 Kommentarer lukket til Virksomhedsledelse anno 2018 331

”Er du en god leder?”

At være leder i en virksomhed er i dag noget andet, end det var for blot 20 år siden. Det er blevet generelt nemmere at skifte job for arbejdstagerne, og man er derfor som leder ansvarlig for, at arbejdsopgaven hele tiden er spændende, og at kulturen på arbejdspladsen er sådan skruet sammen, at enhver medarbejder føler sig godt tilpas og nyder at gå på arbejde.

Men for en virksomhedsleder, og især ejerleder, kan det være svært at vide, hvordan man griber opgaven an. For selvom man har erfaring med faget og opgavestyring, er der måske ikke sikkert, at man er helt skarp på, hvordan man håndterer medarbejdere i daglig tale. Her i artiklen kigger vi ind i, hvordan du som leder kan forberede dig på de udfordringer, der er, og øjensynligt kommer, hvis man til daglig står med ansvaret for såvel medarbejdere og drift.

Virksomhedens ”bløde” værdier

Når man som menigmand i dag prøver at relatere til virksomhedsledelse, ser man ofte en mand i jakkesæt for sig. Og det er da heller ikke helt forkert. For med virksomhedsledelse følger autoritet. Men hvad man ofte glemmer er, at der med opgaven også er en idé i, at den daglige leder også står i spidsen for det, man populært kalder de ”bløde” værdier – altså arbejdskultur, sammenhold og samarbejdsånd. Alle ting, som man ikke kan undvære som velfungerende virksomhed i dag – og ting, man ikke bør undervurdere i en moderne virksomhed anno 2018.

Men hvordan er det så, man forbereder virksomheden på, at den skal kunne stå på mål med de krav, der stilles af markedet og arbejdstagerne i dagligdagen? Som leder kan det være en svær opgave, og i langt de fleste tilfælde er det noget, man bør og skal søge hjælp til udefra i form af en aktiv bestyrelse eller uddannelse i form af konsulentbaserede ydelser. Et godt eksempel kunne være lederkurser fra fagfolk, der til daglig sidder og arbejder udelukkende med denne type opgaver.

Tag en personligheds-/ledertest

En anden forudgående øvelse, som enhver virksomhed kraftigt bør overveje, kunne også være, at man får lavet personlighedstests og enneagramtest. Så er man kommet godt fra start, og man har et udgangspunkt at gå ud fra, når man efterfølgende skal definere den opgave, man har som leder. Med denne type tests ved man nemlig konkret, hvordan man selv agerer i forhold til forskellige mentale opgaver og problemstillinger. Og så er man også bedre forberedt, når man står i en situation, hvor netop lederrollen kommer på prøve, og man skal håndtere en eventuel presset situation.

Gå ikke ned på lederevnen, men omfavn den opgave, der ligger i medarbejderpleje.

 

Previous ArticleNext Article